Klarsignal fra Stortinget om å anlegge Norges første jernbanestrekning. Denne skal gå mellom Eidsvoll og Oslo, og blir kalt Hovedbanen.
I over 160 år har Østbanehallen ligget midt i hjertet av Oslo og vært manges første møte med hovedstaden. Den har blitt bygd, utvidet og restaurert, og Østbanehallens lange historie henger tett sammen med Norges jernbanehistorie. Mange kjenner den kanskje best som Østbanestasjonen, og husker fortsatt da hallen var en jernbanestasjon.
Klarsignal fra Stortinget om å anlegge Norges første jernbanestrekning. Denne skal gå mellom Eidsvoll og Oslo, og blir kalt Hovedbanen.
Hovedbanens endestasjon står klar og får navnet Hovedbanestasjonen.
Hovedbanestasjonen var bygget i rød teglstein og var tegnet av Heinrich E. Schirmer og Wilhelm von Hanno. Plasseringen var ikke tilfeldig. Stasjonen skulle nemlig ligge i en rett linje fra slottet, som sto ferdig i 1849. Foto: Knud Knudsen (1871) / Oslo Bymuseum.
Vestbanestasjonen åpnet i Vika og fungererer som endestasjon for Drammensbanen. Hovedbanestasjonen bytter navn til Østbanestasjonen.
Østfoldbanen åpner, og det blir bestemt at Østbanestasjonen skal utvides.
Nye Østbanestasjonen sto ferdig. Den røde steinen forsvinner og hallen får to nye fløyer i pusset tegl, ut mot havna, og mot Karl Johan.
Slik så Hovedbanestasjonen ut i 1897, da Kong Oscar 2 feiret regjeringsjubileum. Foto: Severin Worm-Petersen / Oslo Bymuseum.
Avstanden mellom Østbanestasjonen ved Bjørvika og Vestbanestasjonen på Vika viser seg å være fryktelig lang. Derfor åpner Havnebanen, som går fra Østbanehallen, langs havna, via Vippetangen og Akershus Festning, og ender ved Vestbanestasjonen. Toget var et kjent syn i bybildet. Det stoppet trafikken ved Rådhusplassen, og gikk så sakte at en mann med bjelle kunne gå foran og varsle togets ankomst.
Motstandsgruppen Osvald-gruppen kledde seg ut i Hird-uniformer og plasserte en bombe i Østbanestasjonen for å «skremme vettet av NS-folkene». Fire personer ble skadet og stasjonen ble overtent. Sabotasjen har senere blitt beskrevet som «den første betydningsfulle sabotasjeaksjonen».
Les mer: Historiske hendelser i Østbanehallen.
Store deler av Østbanestasjonen måtte sperres av etter sabotasjeaksjonen 14. mai i 1942. Monumentet utenfor Østbanehallen, med en hammer som knuser et hakekors, er til minne om Osvald-gruppen og jernbanefolkene som ofret livet i motstandskampen under krigen. Foto: Adolf Beck - UHB-samlingen/MiA.
2. desember ble ikke luftbremsene koblet til et godstog på Grefsen stasjon, og toget på 300 tonn smalt inn i stasjonshallen. Lokfører Kjell Berge ble med helt inn på plattformen i et forsøk på å bremse toget så lenge som mulig. Til slutt hoppet han også av, men det var for sent og han omkom i fallet.
Grefsenulykken førte til store skader på Østbanestasjonen. Foto: Norsk Jernbanemuseum.
Oslotunnelen åpner, og Havnebanen blir nedlagt. Samme år åpner Oslo Sentralbanestasjon og erstatter Østbanestasjonen, som også bytter navn til Østbanehallen. Hallen står tom mens Oslo S blir bygd ut.
Østbanehallen i 1980. Foto: Henrik Ørsted / Oslo Bymuseum.
Østbanehallen blir bygget om til et kjøpesenter.
Det blir bestemt at Østbanehallen skal restaureres, noe som blir den mest omfattende oppgraderingen av bygget på 30 år.
Les mer: Restaureringen av Østbanehallen.
Østbanehallen, slik vi kjenner den i dag, åpner. Den nye hallen blir på nytt et samlingssted, med mange restauranter og butikker.
Både indre og ytre fasade, samt selve hallen, er fredet. Gulvet hos Olivia er en av de originale detaljene, som er vernet. Under prosessen med restaureringen var derfor både riks- og byantikvaren aktivt involvert for å sikre at ingenting gikk tapt.
Østbanehallen i 2016, i sin nye, men bevarte drakt. Boksene hvor Yo! Sushi, Steam Kaffebar og Kanelsnurren ligger i dag skal forestille togvognene som sto i hallen da den ble brukt som jernbanestasjon.
Vil du spise i historiske omgivelser? Book bord hos en av våre restauranter.